Hodnocení
Jednotlivé příspěvky ve fóru lze hodnotit s použitím škály založené na
teorii individuálního a vztahového poznávání. Tato teorie vám
může pomoci nahlédnout mezilidské jednání a komunikaci z nové perspektivy.
Popisuje dva rozdílné způsoby, jak hodnotit a poznávat vše, co vidíme a
slyšíme. Každý z nás sice v různých obdobích používá v různé míře obě tyto
metody, zkusme si však pro názornost představit dvě osoby, z nichž jedna je
představitelem individuálního poznávání (Jim) a druhá představitelem vztahového
poznávání (Mary).
- Jim většinou zůstává tak objektivní, jak je to jen možné, a do poznávání
nezapojuje city a pocity. Když diskutuje s lidmi odlišných názorů, rád
obhajuje svůj vlastní pohled na věc a snaží se v názorech svých oponentů
najít logické mezery. Je kritický k novým myšlenkám, pokud to nejsou ověřená
fakta z uznávaných zdrojů, jako jsou učebnice, respektovaní učitelé nebo jeho
vlastní přímá zkušenost. Jim je typickým představitelem
individuálního poznávání.
- Mary je citlivější k ostatním. Je nadána empatií a obvykle naslouchá a
klade otázky, dokud necítí, že je schopna se "napojit na myšlení druhých" a
rozumět věcem z jejich pohledu. Učí se tak, že se snaží sdílet zkušenosti,
které vedly k získání určité znalosti u ostatních lidí. V diskusi se vyhýbá
střetům a je připravena logickými argumenty podpořit návrhy ostatních. Mary
je typickou představitelkou vztahového poznávání.
Všimli jste si u tohoto příkladu, že představitelem individuálního
poznávání je muž a představitelkou vztahového poznávání žena? Některé studie
ukázaly, že statisticky tomu tak většinou je, konkrétní lidé se však mohou
nacházet kdekoliv ve spektru vymezeném těmito dvěma extrémy. Pro vzájemnou
efektivní spolupráci skupiny studentů by bylo nejlepší, kdyby byl každý z nich
schopen používat OBA způsoby poznávání. V konkrétní situaci, jakou je on-line
fórum, může být jediný příspěvek příslušné osoby jasným projevem jedné či druhé
charakteristiky, případně obou současně. Osoba, která se obecně projevuje
výrazně vztahově, může do fóra vložit velmi individualisticky znějící příspěvek
a naopak. Cílem hodnocení každého příspěvku pomocí této škály je:
- pomoci vám při čtení příspěvků přemýšlet o vztahovosti a individuálnosti
poznávání
- poskytnout autorovi příspěvku zpětnou vazbu s informací o tom,
jak jej vidí ostatní
Výsledky nejsou žádným způsobem užívány při hodnocení studentů, pomáhají pouze
zlepšit komunikaci a proces učení.
- Belenky, M.F., Clinchy, B.M., Goldberger, N.R., & Tarule, J.M.
(1986). Women's ways of knowing: the development of self, voice, and mind.
New York, NY: Basic Books.
- Clinchy, B. M. (1989a). The development of thoughtfulness in college
women: Integrating reason and care. American Behavioural Scientist, 32(6),
647-657.
- Clinchy, B.M. (1989b). On critical thinking & connected knowing.
Liberal education, 75(5), 14-19.
- Clinchy, B.M. (1996). Connected and separate knowing; Toward a marriage
of two minds. In N.R. Goldberger, Tarule, J.M., Clinchy, B.M. &
- Belenky, M.F. (Eds.), Knowledge, Difference, and Power; Essays inspired
by "Women's Ways of Knowing" (pp. 205-247). New York, NY: Basic Books.
- Galotti, K. M., Clinchy, B. M., Ainsworth, K., Lavin, B., &
Mansfield, A. F. (1999). A New Way of Assessing Ways of Knowing: The
Attitudes Towards Thinking and Learning Survey (ATTLS). Sex Roles, 40(9/10),
745-766.
- Galotti, K. M., Reimer, R. L., & Drebus, D. W. (2001). Ways of
knowing as learning styles: Learning MAGIC with a partner. Sex Roles,
44(7/8), 419-436.